بالخارطة التوضيحية .. اشتداد السحب الرعدية والبرديات مع نهاية الأسبوع

Written By ناصر حداد on 2018/04/04

This article was written originally in Arabic and is translated using a 3rd party automated service. ArabiaWeather is not responsible for any grammatical errors whatsoever.

طقس العرب – م. ناصر حداد – تشتد السحب الماطرة على المملكة يوم الخميس 5 أبريل 2018، وخلال نهاية الأسبوع، بحيث تتساقط زخات رعدية من الأمطار خاصة على القصيم وحائل وشرق المدينة.

 

ولا تزال الحالة القادمة مع نهاية الأسبوع أشد قوة من تلك التي تؤثر على المملكة هذه الأثناء، ومن المتوقع أن تترافق الحالة بتساقط البرديات وتشكل السيول في بعض المناطق.

 

ويعود السبب لذلك الى اندفاع حوض علوي بارد في مختلف طبقات الجوية، يتزامن ذلك مع اندفاع تيارات دافئة ورطبة من بحر العرب والبحر الأحمر نحو المملكة، وهذا من شأنه ان يعمل على استجابة فعالة لمنخفض البحر الأحمر ونشوء حالة جيدة من عدم الاستقرار الجوي.

 

 

ولعل المناطق الأكثر تأثرا بالحالة ستكون محصورة بين شرق المدينة المنورة وشرق الطائف امتداداً نحو القصيم وحائل وشمال منطقة الرياض ولاحقا نحو حفر الباطن وأجزاء من الشرقية وذلك خلال نهاية الأسبوع، في حين تسقط زخات متفرقة من الأمطار على أجزاء واسعة من غرب ووسط وشرق المملكة إضافة الى المرتفعات الجنوبية الغربية.

 

كما لا يستبعد أن تترافق الحالة بهبوب العواصف الرعدية والرياح النشطة، إضافة الى هطول البرديات، حيث تتوافر كافة الظروف الجوية لذلك، وتتمثل بتواجد الحمل الحراري المناسب إضافة الى التسخين الجيد لسطح الأرض مع ساعات النهار، وتواجد الرطوبة المناسبة في طبقات الجو إضافة الى وجود هواء بارد يؤدي الى نمو المزن الركامية بصورة أشد وأقوى.

This article was written originally in Arabic and is translated using a 3rd party automated service. ArabiaWeather is not responsible for any grammatical errors whatsoever.


Browse on the official website



Saudi Arabia | Several weather phenomena will affect the Kingdom tomorrow, Saturday, and these are the most important of themIraq at 4:00 pm | A dense dust wave affects parts of northern Iraq, obscuring horizontal vision Hail | After its absence from the region... Expectations for the return of chances of thunderstorms at the beginning of the week (details)Medina | Thunder clouds return to the atmosphere in Medina at this time... DetailsSaudi Arabia | Will the city of Jeddah be affected by the eastern winds and high temperatures over the weekend?Mecca | Despite the scorching heat, thunderstorms and possible rain at the beginning of the weekSaudi Arabia | Raised dust, blown by the wind towards Al Majmaah and Shaqra, and expectations of an increase in dust concentration in the atmosphere